آخرین اخبار
کد مطلب: 146698
رئيسي: سعي کرديم افراد شايسته را معرفي کنيم/ اولويت اول دولت؛ مهار کرونا
تاریخ انتشار : 1400/05/30
نمایش : 845
رئيس‌جمهور در جلسه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در مجلس شوراي اسلامي گفت: مي‌دانيم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسيار است.
به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، آيت الله سيد ابراهيم رئيسي رئيس جمهور صبح امروز در صحن علني مجلس که به منظور بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي برگزار شد، گفت: وقت بسيار خوبي را مجلس براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي گذاشت که بايد از رئيس مجلس و نمايندگان تشکر کنم.

وي با اشاره به برنامه‌هاي کلان دولت سيزدهم ادامه داد: مي دانيم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسيار است. کاهش نقش هاي تصدي گرايانه و افزايش نقش ميدان ساز دولت براي بسيج ظرفيت مردمي به خصوص جوانان از ديگر حوزه هاي مورد تاکيد در برنامه دولت است. 

رئيس جمهور با تاکيد بر عدالت و پيشرفت گفت: تمامي برنامه‌ها به گونه‌اي تنظيم شده که موجب عدالت و پيشرفت شود. عدالت محوري در شايسته سالاري و شکستن باندهاي بسته قدرت است. 

وي در مورد مشکلات کشور بيان داشت: ما يک برنامه فوري با محوريت مشکلات کشور تدوين کرده‌ايم و يک برنامه ميان مدت نيز تدوين خواهد شد. اولويت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقا وضعيت بهداشتي در کشور است. تسريع در واکسيناسيون عمومي و ارتقا سطح درمان را دولت دنبال مي‌کنيم.اولويت بعدي تقويت معيشت مردم و تقويت فضاي کسب و کار است.

رئيس جمهور بيان داشت: در کابينه تلاش شده ترکيبي از تجربه و جوان‌گرايي باشد. روش انتخابات همکاران به اين شکل بوده که يک فراخواني در سايت کرديم و مردم و نخبگان افراد بسياري را معرفي کردند و اين مشارکت مردم در معرفي نيروهاي کارآمد براي دولت موثر بود.

وي ادامه داد: وزراي پيشنهادي غير از دو وزيري که در اين اواخر معرفي شدند بقيه ده‌ها بار نامشان در سايت آمده بود و بعد اسامي به ۹ کارگروه ارسال شد. بعد هم اين افراد مصاحبه شدند و سپس خودم هم با عزيزان ديدار داشتم و از مراجعي مانند قوه قضائيه نيز استعلام شدند.

رئيسي اضافه کرد : ما سراغ بسياري از افراد که نامشان در ذهن شما است رفتيم. برخي از دوستان ترجيحشان در مجلس بود مانند آقاي نيکزاد و آقاي اميرآبادي. مطلقا در انتخاب افراد سفارش فاميلي و نسب نبوده است. سعي کرديم افراد شايسته را معرفي کنيم. شاخص‌هاي رهبري براي انتخاب افراد براي شنيدن نيست و ما هم براي انتخابا به آن‌ها توجه کرديم. 

وي در مورد وزير آموزش و پرورش گفت: مساله فرهنگ، آينده سازان ومعلمان مساله محوري ما است و طرح رتبه‌بندي مورد تاکيد ما است. توجه به مساله شوراي عالي آموزش و پرورش مهم است، بررسي کنيد روساي جمهور قبلي چقدر در اين جلسات حضور داشته‌اند، من خودم در اين جلسات حداقل در مسائل مهم حضور خواهم داشت. 

رئيسي در مورد وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: من در آستان قدس از دانشگاه فردوسي خواستم تعدادي از اساتيد را در آستان جذب کنيم. آقاي باغ گلي جوان تحول‌گرايي است اما براي ايشان خيلي نامه مي‌نوشتند و ما بررسي کرديم ديديم ايشان به درستي دارند کار مي‌کنند. حتي توليت فعلي از تهران گروهي را براي ارزيابي بردند که مي‌بينيم تا الان هم دارند کار مي‌کنند.

وي در دفاع از آقاي باغ‌گلي وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: ايشان تجربه مديريت بيش از هفت هزار دانش‌آموز و هزار معلم را دارند. در هر حال تصميم با مجلس شوراي اسلامي است.

رئيس جمهور در مورد تجربه وزير پيشنهادي ارتباطات گفت: آقاي زارع پور توانايي اجراي برنامه‌ةاي دولت را دارد.

وي در مورد آقاي خطيب گفت: ايشان دانش امنيتي دارند و تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات را دارند. نسبت به جريان مديريتي در وزارت اطلاعات هم نگاه تحولي داشته باشند و پيشگيري از فساد و جلوگيري از نفوذ و صيانت از مردم را دنبال کنند.

رئيس در مورد وزير پيشنهادي امور اقتصاد ودارايي اظهار داشت: ما يک چهره جوان مي‌خواهيم نظام مالياتي را تصحيح کند. شفافيت و مديريت تعارض منافع را دنبال کند. ما چهره جوان فسادستيزي مي‌خواهيم. معاون اول را مسئول هماهنگي تيم اقتصادي دولت گذاشتيم. 

رئيسي در مورد وزير پيشنهادي امور خارجه بيان داشت: آقاي اميرعبدالهيان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را دنبال کرده است. 

وي در مرد وزارت بهداشت گفت: عزيزان زيادي در اين موضوع بررسي شد، مثلا آقاي قاضي زاده که اولويت ايشان بهداشت و درمان نبوده است. اما آقاي عين‌اللهي چهره شناخته شده‌اي بودند. 

رئيس جمهور تصريح کرد: در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي؛ آقاي عبدالملکي جوان و فساد ستيز بوده است و امين رهبري در تعاون هستند. ايشان دکتراي اقتصاد دارند و تجربه مديريتي دارند. من از بازرساني که رفتند و عملکرد ايشان را بررسي کردند سوال کردم و گفتند ايشان از مبلغي که دستشان بوده براي ايجد شغل هزينه کرده‌اند. 

وي در مورد وزارت جهاد کشاورزي گفت: دانش و تخصص و شناخت به مساله کشاورزي مهم بود. آقاي ساداتي نژاد نسبت به اين حوزه تسلط دارد. ما بايد جهاد را در وزارت کشاورزي فعال کنيم. در برخي وزارت‌خانه ها يک بخشش فعال است و بايد بخش‌هاي ديگر را فعال کنيم.

رئيسي در مورد وزارت دادگستري گفت: آقاي رحيمي آشنا به مسائل قضائي و آشنا به مسائل مجلس و به خاطر حضور در ديوان محاسبات آشنا به دولت است. 

وي در مورد امير آشتياني بيان داشت: ايشان هم از افراد خوشنام نيروهاي مسلح و ارتش است. 

رئيس جمهور در مورد وزير راه و شهرسازي بيان داشت: من وقتي به مجلس آمدم در مورد نام‌هايي که مطرح بود مسائلي را نمايندگان به من گفتند. آقاي قاسمي داراي برنامه است. 

وي در مورد وزارت صمت بيان داشت: آقاي فاطمي امين را از آستان قدس رضوي مي‌شناسم. ايشان وقتي من از آستان مي‌خواستم بيايم شرکت‌‌هاي آستان را در ويترين گذاشتند. 

رئيس جمهور در مورد وزير پيشنهادي علوم گفت: ايشان ۷ سال رئيس يک دانشگاه بزرگي بوده است و روحيه بسيجي دارد. 

وي در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: فرهنگ يک موضوع پيشران است. از مجموع بررسي‌ها کسي که داراي دانش و تجربه است آقاي اسماعيلي معرفي شد. من با آقاي صفارهرندي هم صحبت کردم و ايشان گفتند من آقاي اسماعيلي را بهتر مي‌دانم. 

رئيسي ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر بدانند آزادي را خدا به شما داده و ما تضمين کننده آن هستيم. 

وي در مورد آقاي وحيدي براي وزارت کشور تصريح کرد: آقاي وحيدي يک چهره راهبردي است. وزارت کشور نخ تسبيح بخش‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي کشور است. 

وي در مورد وزير پيشنهادي ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: همه با چهره آقاي ضرغامي آشنا هستيد. معرفي فرهنگ ايراني و اقتصاد گردشگري مهم است. بنظرم يک کار تحولي بايد انجام شود. با توانمندي ايشان اينکار دنبال شود. 

رئيس جمهور در مورد وزير نفت گفت: در درون وزات نفت بررسي شد و چهره‌هاي خوشنام که در علم و دانش مسئوليت‌هايي داشتند آقاي اوجي در تمامي ادوار يک چهره موفقي بوده است. در فروش نفت ما امکان و زمينه به لطف خداوند وجود دارد و نگراني در اين زمنيه نداشته باشيد.

وي در مورد وزير پيشنهادي نيرو بيان داشت: ما در اين وزارت‌خانه داراي مشکلاتي هستيم و اگر برنامه ششم انجام مي‌شد اين مشکلات نبود. مديريت اب در کشور بسيار مهم است و کمبود آب با کمک مردم مي‌ـ‌توانيم اين مشکل را حل کنيم.

رئيسي در مورد وزارت ورزش و جوانان بيان داشت: من جلساتي را با نامدارت ورزشي داشتيم که از من خواستند يک وزير ورزشي بگذارم. آقاي سجادي روي سکو رفته و دانش و علم در اين زمينه را هم دارد. بخش جوانان اين وزارت‌خانه بايد مورد توجه قرار گيرد. 

وي ادامه داد: تا زماني که روحيه انقلابي، فساد ستيزي و مردم داري در ميان وزرا باشد در خدمتشان خواهيم بود. اين شرايط را رهبري به من در مراسم تنفيذ تاکيد کردند. من اين مجموعه را سالم و کارآمد مي‌دانم. دوشرط وزير شدن دارد يک پيشنهاد رئيس جمهو و بعد اعتماد مجلس.

رئيس جمهور تصريح کرد: پيشرفت در اين ميدان نيازمند حمايت مجلس محترم است. بررسي اينکه دولت يا مجلس در رونق توليد و رفع بيکاري موفق بوده‌اند يا نه بگويم مردم همه ما را با هم مي‌بينند. ما کميسيون‌هاي مجلس را بهترين مشاور مي‌دانيم و نشان دهيم در عمل از اصحاب ما مي‌تـ‌وانيم باشيم و گشايشي در زندگي مردم ايجاد شود.

ادامه دارد ...
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس